Czytelnia

Wolontariat z perspektywy NGO i biznesu

Czym jest wolontariat? Na tak postawione pytanie może być wiele odpowiedzi... Bo i rodzajów wolontariatu jest dużo. To nie tylko zbieranie funduszy na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy czy pomoc w hospicjach; to także nie tylko działalność w Radach Rodziców czy w ramach Ochotniczych Straży Pożarnych - tak, to też jest wolontariat.

Wolontariat to nie tylko wyjście pracowników z firmy aby odmalować płot, pobawić się z dziećmi czy posprzątać klatki zwierząt. To także zajęcia przy komputerze - np. pomoc prawna, rozliczenie dotacji, opis dokumentów, wybór i korekta zdjęć czy skład materiałów do druku.

Wolontariusze to nie tylko grupa osób, które przychodzą na wydarzenie pomóc posprzątać czy popilnować, aby widzowie nie weszli tam gdzie nie trzeba. To także ludzie, którzy realnie mogą pomóc w organizacji, zaproponować rozwiązania, i otrzymać zadania bardziej odpowiedzialne niż “przynieś, wynieś, pozamiataj”.

Tak w zasadzie, aby mówić o wolontariacie należy spełnić (łącznie) kilka warunków: - działanie musi być podejmowane dobrowolnie - mieć charakter niezarobkowy (czyli wolontariusz nie otrzymuje wynagrodzenia w postaci pieniędzy) - działanie to pomogło osobom, środowisku, społeczności, organizacji lub instytucji.

Jednak sama organizacja wolontariatu wymaga od obu stron przygotowania - zarówno od strony wolontariusza jak i od strony organizacji. I już na początku zaznaczmy, że wolontariat NIE JEST tylko dla dużych firm i dużych organizacji! 

 


 

Wolontariat? To nie dla nas...

Część organizacji z którymi się spotkałam, na pytanie czy współpracują z wolontariuszami - odpowiedziało, że nie. Najczęściej padały wyjaśnienia, że: “jesteśmy za mali, żeby mieć wolontariuszy”, “prowadzimy za małe projekty”, “nie ma się kto zająć u nas wolontariatem”. W toku rozmów okazało się jednak, że wolontariat w tych organizacjach istnieje. Tylko nie jest w żaden sposób spisany i tylko jeśli wiesz kogo zaczepić, możesz dostać zadania do wykonania. 


W firmach zaś pokutuje przekonanie, że “nasi pracownicy nie mają czasu”, “nikt się do nas nie zgłosił”, “nie wiemy w czym moglibyśmy pomóc”. Efekt tego jest taki, że dyrektor HR zleca komuś “poszukanie wolontariatu” i cała firma jedzie remontować ośrodek wypoczynkowy dla dzieci. Bardziej to wygląda jak impreza integracyjna dla pracowników, niż wolontariat...

Kolejną kwestią jest nie postrzeganie wielu działań jako wolontariat. I ogólna niewiedza w zakresie tego co robi trzeci sektor. Aż 30% organizacji zajmuje się szeroko rozumianą edukacją (artystyczną, kulturalną, ekologiczną itp). Niewiele mniej (27%) skupia się na pomocy społecznej i humanitarnej (świetlice środowiskowe, zbiórki żywności, odzieży, pomoc dzieciom z ubogich rodzin, zajęcia pomagające wyjść z patologii). 18% organizacji zajmuje się sportem i turystyką (organizacja szkoleń, zawodów, maratorów, rajdów, wycieczek, rozgrywek). Co dziesiąta organizacja skupia się na działaniach kulturalnych i związanych ze sztuką (wystawy, projekcie, przedstawienia, koncerty, warsztaty teatralne). Tylko 8% organizacji zajmuje się ochroną zdrowia, 4% rozwojem lokalnym, 3% działalnością religijną.

Sektor biznesu i sektor pozarządowy to w dalszym ciągu dwa światy pomiędzy którymi należy szukać porozumienia i wspólnych punktów zaczepienia. Wymaga to odrobiny wysiłku i zrozumienia dla “drugiej strony”.
 


 

Co jest najtrudniejsze w organizacji wolontariatu? Porozumienie.

Jedyne czego potrzeba, aby uruchomić skuteczny program wolontariatu to ustalenie wspólnych oczekiwań - pracodawcy, pracowników i organizacji. Musimy mieć świadomość, że każda strona będzie oczekiwać czegoś innego. Pracodawca - dobrej prasy i wzmocnienia wizerunku; pracownik - satysfakcji, nawiązania nowych kontaktów, realizacji pasji, poczucia bycia potrzebnym (tutaj wiele zależy od pracownika - każdego do pracy motywuje coś innego). Organizacja też ma swoje oczekiwania - chce mieć dobrze zorganizowane wydarzenie. Na szczęście można to pogodzić i ustalić taki zakres działania, aby wszystkie strony były zadowolone.

 

W kontekście organizacji kulturalnych zakres współpracy może być bardzo szeroki. Wystarczy spojrzeć na działania podejmowane przez te organizacje:

  • 61% organizuje lokalne wydarzenia, święta czy festyny
  • 54% zajmuje się edukacją kulturalną
  • 48% propagowaniem kultury ludowej
  • 31% sztukami plastycznymi, malarstwem, rzeźbą, fotografią, wzornictwem, architekturą
  • 31% działalnością muzyczną
  • 30% ochroną zabytków i miejsc pamięci narodowej
  • 21% działalnością teatralną
  • 27% produkcją telewizyjną, radiową, działalnością wydawniczą
  • 9% działalnością filmową
  • 9% prowadzeniem ośrodka kultury, biblioteki, muzeum

 

Część czytelników z firm mogłaby stwierdzić, że z kulturą im nie po drodze, bo się na tym nie znają. Ale wcale nie musicie. Ponad połowa organizacji zajmujących się kulturą prowadzi zajęcia warsztatowe, kursy i planery. Jak im można pomóc? firma logistyczna lub kurierska -> organizując transport (np. w godzinach pracy); firma graficzna -> zachęcając pracowników do bycia instruktorami na warsztatach; biuro prawne -> przygotowując wzory umów o przekazanie praw autorskich wykonanych prac; restauracja -> zapewniając katering; A to tylko przykłady wsparcia zgodnego z profilem działalności Twojej firmy. Może Twoi pracownicy lubią pracę z dziećmi i mogą pojechać na taki warsztat jako opiekunowie? Może informatycy po godzinach pracy chętnie postawią sieć w środku lasu, zapewniając transmisję on-line z prowadzonych zajęć. Może ekspedientka w sklepie opowie stałym klientom o wystawie organizowanej w bibliotece obok?

 

Jakie inne wydarzenia są organizowane przez trzeci sektor w zakresie kultury?

  • 46% - festyny i dni miejscowości
  • 43% - wystawy
  • 40% - koncerty
  • 38% - festiwale, przeglądy i konkursy
  • 37% - wykłady, konferencje, seminaria
  • 32% - przedstawienia teatralne
  • 31% - spotkania autorskie
  • 28% - publikacje czasopism, książek, płyt

Autor: Katarzyna Mikołajczyk

Menu witryny

Nasza misja

Zajmujemy się marketingiem relacji od 2008 roku. Tworzymy projekty, które wspierają więź między pracownikiem a pracodawcą, pracodawcą a kontrahentami, czy mieszkańcami a miastem.
Pilnujemy terminów, przewidujemy zagrożenia, tworzymy i realizujemy kampanie.
Grafikę, teksty, kampanie internetowe czy działania HR/PR tworzą u nas osoby z pasją.

Skontaktuj się

Nasze biuro mieści się w fabryce przy ulicy Sienkiewicza 61a (wejście od pasażu Schillera) w lokalu nr 203.
Pracujemy w godzinach niezbędnych do realizacji powierzonych nam projektów.

(42) 29-66-206

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dojazd