Czytelnia

Wolontariat - 4 pokutujące mity

Jakie są wyobrażenia o wolontariacie? Jakie ograniczenia z tego wynikają dla organizacji? Takich ograniczeń jest kilka -jednak głównie funkcjonują one w naszych głowach i na szczęście można nad nimi pracować

 

Perspektywa NGO  Perspektywa biznesu

Wolontariat jest tylko dla młodych

Często organizacja szuka wolontariuszy - młodych, dyspozycyjnych, z dostępem do internetu. Warto pamiętać, że o ile młodzi wolontariusze świetnie nadają się do prac “tu i teraz”, często są wielozadaniowi; tak osoby starsze są zasadniczo bardziej wytrwałe i cierpliwe. Osoba w wieku 60+ może bez większych problemów pomóc w pracach biurowych czy przy promocji wydarzenia - chodząc z ulotkami po osiedlu i rozmawiając z sąsiadami.  Niektórzy starsi pracownicy mogą utożsamiać wolontariat ze zbiórkami funduszy na WOŚP. A przecież możliwości jest o wiele więcej. Można pomóc organizacji w szyciu strojów do przedstawienia, uczyć dzieci wyplatania makram, czy dokonać korekty językowej tekstów. Można chodzić na spacery jako opiekun lub zaangażować się w organizację warsztatów fotograficznych - i samemu przy okazji się czegoś dowiedzieć. Wolontariat nie zna organiczeń wiekowych. Dla każdego znajdzie się zajęcie.

 

 Wolontariat to same wyrzeczenia 

Osoby zaangażowane w trzeci sektor niejednoktornie oczekują podobnego zaangażowania od wolontariuszy, zarywania nocy, pracy w szybkim tempie, bo “terminy gonią”. Taka wizja wolontariatu nie zachęci wolontariuszy do dłuższej współpacy. Podstawą jest tutaj plan i jako taka przewidywalność zakresu zadan. Oczywiście, jeśli raz na jakiś czas okaże się, że wszystko się wali (czasami dosłownie jeśli np. budujemy instalację artystyczną) i trzeba zostać dłużej to nic się nie stanie. Gorzej jeśli brak organizacji pracy powoduje “pożary” przy każdym projekcie a nasi wolontariusze traktowani są jak bezpłatna siła robocza, która przez nasze zaniedbania musi rezygnować z życia rodzinnego. A nie musi. I nie zrezygnuje. Szybciej zrezygnują z wolontariatu w takiej organizacji. Nie możesz doprowadzić w firmie, do postrzegania wolontariatu jako przymusowego działania, ani zastępować nim imprez integracyjnych. Wolontariat ma być przyjemnością dla pracowników, powinien być realziowany w czasie przez nich wybranym w zakresie jaki im pasuje. Jakiekolwiek próby “przymuszania” spotkają się z oporem i efektem odwrotnym od zamierzonego.

 

 Wolontariat to strata czasu 

Wolontariusz musi widziecćsens swojej pracy. warto mu wyjaśnić co i po co robi, jakie są kolejne etapy działań i dlaczego ta czynność jest taka ważna.

Jeśli nie potrafisz tego wyjasnić, nie angażuj wolontariusza do pracy przy tym projekcie, bo nic nie frustruje bardziej niż świadomość zmarnowanego czasu. 

Tak będą mysleć pracownicy jeśli zaproponowana forma wolontariatu nie będzie zgodna z ich oczekiwaniami. Masz świadomość, że twoi pracownicy są różni i każdego z nich co innego motywuje do pracy. Wykorzystaj tę wiedzę dopasowując program wolontariatu tak, aby pracownicy mogli elastycznie znaleźć w nim to co jest im najbardziej potrzebne do odczuwania satysfakcji.

 

 Wolontariat kosztuje 

Na początku nie musisz mieć w organizacji osobnego stanowiska dotyczącego wolontariatu. Wystarczy, aby kierownicy projektów rozpisywali zadania do wykonania i szukali osób do ich wykonania.

Z czasem znajdzieci metodę pracy i poszykiwania wolontariuszy, która jest dla Waszej organizacji najbardziej odpowiednia - czy współpraca z jedną firmą, czy grupa wolontariuszy do konkretnego projektu, czy zespół wolontariuszy angażujący się w różne projekty twojej organizacji.

Każda firma liczy się z kosztami. Na szczęście organizacja wolontariatu nie wymaga ogromnych nakładów finansowych. Na początku wystarczą chęci i komunikat płynący z “góry” - chcemy (jako firma) pomagać. Porozmawiaj z pracownikami, może mają gotowe pomysły jak wolontariat zogranizować i w co mogłaby zaangażować siw Twoja firma. Pamiętaj, aby wolontariat dla ludzi, planować razem z nimi.

Patrz na wolontariat przez pryzmat koszyści: wolontariat wzmacnia umiejętności społeczne Twoich pracowników, wiąże się z poznawaniem nowych ludzi, umożliwia rozwijanie kompetencji zawodowych, pozwala zintegrować się z pracownikami, poprawia samoocenę pracownika oraz zwiększa satsfakcję z pracy.  

 

Autor: Katarzyna Mikołajczyk

Menu witryny

Nasza misja

Zajmujemy się marketingiem relacji od 2008 roku. Tworzymy projekty, które wspierają więź między pracownikiem a pracodawcą, pracodawcą a kontrahentami, czy mieszkańcami a miastem.
Pilnujemy terminów, przewidujemy zagrożenia, tworzymy i realizujemy kampanie.
Grafikę, teksty, kampanie internetowe czy działania HR/PR tworzą u nas osoby z pasją.

Skontaktuj się

Nasze biuro mieści się w fabryce przy ulicy Sienkiewicza 61a (wejście od pasażu Schillera) w lokalu nr 203.
Pracujemy w godzinach niezbędnych do realizacji powierzonych nam projektów.

(42) 29-66-206

 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dojazd